De Keuring

1e keuring RDW Schiedam (kosten 70,- Euro)

De eerste stap is de keuring bij het locale RDW ( in mijn geval Schiedam, wachttijd was 2 weken)). Daar doet men een keuring op alle aspecten zoals bij een APK. Daarnaast moet daar een "Beproevingsrapport/ ombouwrapport" overlegd worden. Omdat het een zelfbouw cabrio is, is dat rapport er niet en keuren ze de auto dus af. Mijn auto werd ook afgekeurd op nog 3 kleine zaken: te hoog CO, verkeerde koplamp afstelling, geen goede borgmoer spoorstang. Voor het beproevingsrapport moet de auto naar het TCL in Lelystad. Hoe dit in zijn werk gaat wist het keuringsstation in Schiedam niet, maar na 1 week hadden ze het uitgezocht: Er is een speciaal formulier, dat ik moet ondertekenen ( ik teken daarmee voor de opdracht die ongeveer 1000,- Euro kost) en dat faxen zij naar het TLC. Daarna kan er een afspraak gemaakt worden in Lelystad ( wachttijd was 2 weken).

TCL (kosten 987,- Euro)

Met de open auto naar Lelystad gereden, ik had een 1dags kenteken gekregen.

Ik had een documentatie map over de ombouw mee, met foto's en een tekening.

Torsie proef

Aldaar werd eerst de torsie proef gedaan. De 4 wielen werden op een weegplaat gezet, onder het li voor en re achter wiel werd een krik gezet, zodat de auto kruislings opgekrikt kon worden. Onder de bodem werden sensoren geplaatst. Dit zjin balken (6 stuks), die met magneten bevestigd worden aan de dorpels over dwars, in het midden van de meetbalk zit een hoeksensor tov de zwaartekracht. De torsie wordt bepaald door de verschil hoek van de verschillende meetbalken. Wat van belang is, dat dus de torsie bepaald wordt niet over het hele chassis van wielophanging voor tot achter, maar alleen over de lengte van de dorpels.

Zie foto1 en foto2. Nu werden de wielen zo opgekrikt dat er een torsiekracht van ongeveer 200kg op de wielen stond. Bij deze torsiekracht werd de torsie bepaald. Deze meting werd 2 maal herhaald. Er werden torsie hoeken van 13 minuten tot 22 minuten bepaald. Als je dat omrekent naar breedte, belasting etc, was dat een torsie stijfheid van 0,10 min/kgm. De torsie stijfheid mag 0,40 min/kgm zijn, dus ik zat ruim in de norm. Met wat reken werk en gebruik van tan, kom je dan uit op een torsie van ongeveer 8 mm bij de belasting van 200kg bij mij gemeten.

Doorbuig proef

Deze was heel erg simpel, de auto wordt met lood evenredig verdeeld tussen de assen belast met 480 kg ( zodat de maximale asdruk bereikt wordt) en gekeken wordt of de deuren nog goed open en dicht gaan. Zo ja dan is de proef doorstaan ( wat bij mij het geval was).

Rij proef.

De tester ging met motorpak en helm op het circuit op en ging 30 minuten rijden. Keek naar weggedrag, maar keek vooraf of er onbeschermde scherpe punten waren aan de auto.

Deze test was goed.

Zie foto.

Zie testrappport.

2e keuring RDW Schiedam. (kosten 25,- Euro)

Het duurt 2 weken voordat het rapport van het TCL klaar is en bij hun is, dus de herkeuring moet niet te snel gebeuren.

Herkeuring op de 3 punten en het TCL rapport levert een aangepast kenteken bewijs op voor de cabrio.